woensdag 21 september 2016

Gezond

Wie zich begint te verdiepen in gezond voedsel, komt terecht in een (world wide) web van informatie die vaak heel tegenstrijdig is. Ik waag me er dus absoluut niet aan te vertellen wat voor jou gezond is, maar kook op basis van de ervaring die ik zelf heb opgedaan, deels gevoed door een orthomoleculair therapeut (en nog voortdurend in ontwikkeling) en waar ik me goed bij voel. Dat wil zeggen:

* Ik geloof in biologisch, omdat ik geloof dat te veel gif niet goed voor mij is en ook dat groeiprocessen tijd nodig hebben om te komen tot voedzame kwaliteit

* Ik ervaar zelf dat ik vlees nodig heb voor voldoende kracht en energie. Als biologisch niet haalbaar is, eet ik bij voorkeur scharrelvlees, want alleen dieren die bewogen hebben, hebben voldoende bouwstoffen ontwikkeld. En dan liefst vlees met spierweefsel, dus niet de filets, maar de kluif. Kippendij blijkt bijvoorbeeld ook een heel lekker, betaalbaar en voedzaam alternatief voor de gewone filet.

* Het is ongelofelijk wat een zwaar en lusteloos plofgevoel brood en pasta geven, als je het verschil eenmaal ervaren hebt! Ik merk dat ik me fitter, energieker, letterlijk en figuurlijk lichter en stabieler voel bij het eten van weinig snelle koolhydraten en veel vezels uit groenten, fruit, zaden en pitten en voldoende eiwitten uit eieren, kip, vis en vlees en gezonde vetten uit bijvoorbeeld noten, olie, roomboter, vette vis. Dat wil zeggen dat ik behalve geen geraffineerde suiker ook geen brood meer eet, geen pasta, en met mate aardappels, rijst en andere granen. In plaats daarvan ontbijt ik met fruit, ei, soms een tartaartje en lunch ik met een goed gevulde maaltijdsalade. Ook mijn lief neemt elke dag een grote bak mee naar zijn werk. Dat leverde hem in eerste instantie de opmerking 'konijn' op, maar inmiddels zijn zijn collega's elke dag weer benieuwd en een beetje jaloers om wat hij nu weer voor lekkers in zijn trommeltje heeft. De avondmaaltijd bestaat uit veel groenten en een goede portie vlees of vis. Wel ongeveer twee keer per week aardappels, al was het maar om de lekkere Hollandse stampotten.

* Met dit voedingspatroon heb ik geen behoefte aan tussendoortjes om honger te stillen of energiedips op te vangen. Ook heb ik veel minder trek in zoet.

* Ik geloof niet in de vele exotische 'superfoods'. Deze lijken mij eerder een poging tot compensatie van een algeheel ongezonde levensstijl, dan iets wat we nodig hebben in onze basis.

* Doordat mijn voedselbasis goed is, is het geen enkel probleem om me regelmatig een gebakje, toetje of stukje chocola te permitteren. Liefst wel suikerarm, wat ik inmiddels echt lekkerder ben gaan vinden dan de suikerrijke producten uit winkels en restaurants (en dat voor iemand die jarenlang met regelmaat een pak bokkenpootjes naar binnen werkte!)

* Mijn ervaring is, dat onze smaak grotendeels gebaseerd is op gewenning (aan grote hoeveelheden zout, suiker en smaakstoffen in bewerkt voedsel, alsook aan het decennialang standaard toevoegen van, soms veel, zout aan alles wat zelf bereid wordt). En zich verrassend makkelijk aanpast. Al na enkele weken zoutarmer eten, vond ik dit veel lekkerder, doordat het geheel aan smaken opeens veel rijker werd. Ik leerde weer proeven! Wat niet wil zeggen dat ik niet hou van lekker hartige spekjes door m'n stampot. Maar dan juist in combinatie met de pure smaak van goede aardappels en verse groenten.

* Proeven doe je met heel je lijf! Onze smaakpapillen hebben zo hun voorkeuren, die lang niet altijd overeenkomen met wat we nodig hebben. In de loop van de tijd ben ik me steeds bewuster geworden van de signalen van mijn lichaam. Soms voel ik opeens dat ik behoefte heb aan broccoli. Niet dat ik er dan trek in heb, maar mijn lijf vraagt erom. Ik denk dat het wijs is naar zulke signalen te luisteren.

* De uitzondering bevestigt de regel. Van rigiditeiten hou ik niet. Op z'n tijd een lekkere deegrijke schaal lasagne, lekker Turks brood bij de bbq, of een plotselinge fastfoodneiging stillen met afhaalchinees of een kapsalon (hoewel ik dit achteraf zo vies vind!), het kan allemaal een keer. Als de basis goed is.

 *  Gezond eten is duurder. Pasta, brood en rijst zijn goedkope maagvullers en als je die vervangt door voedzame producten, voel je dat in je lijf, maar ook in je portemonnee. Wij maken daarin stevig keuzes: liever elke dag lekker in ons vel, dan allerlei luxe en uitjes. Als je eenmaal beseft wat je eigenlijk in je lijf stopt, kun je ook bijna niet meer anders. Maar er zijn grenzen. Dure producten als amandelmeel en kokosolie gebruik ik zelden. Alles biologisch kopen zou ik dolgraag willen, maar zit er niet in. En iets als goede olijfolie is eerder een cadeautje, dan een reguliere aankoop. Het is voortdurend zoeken naar een haalbare balans.

* Eten is je basis. Je bent letterlijk wat je eet. Ik merk dat ik echt gelukkiger en oprecht tevredener en relaxter word van het investeren van tijd, aandacht en kwaliteit in mijn voedsel en door elke dag weer een feestje of klein avontuur van de maaltijd te maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hallo mede lekkerbek! Super leuk dat je een reactie wilt achterlaten! Je kunt hiervoor het beste de optie anoniem kiezen (en gewoon je naam onder je bericht zetten). Wel moet je even de immer amusante anti-robot test doen. Deze optie kan ik niet uitschakelen. Dankjewel voor je moeite! Smakelijke groeten van Kookmarieke